pátek 2. října 2015

Před rokem v Americe #4: Závěr po pobřeží Pacifiku - Highway č. 1

Máme mírně deštivý víkend v jarním Aucklandu - nastal čas završit sérii „Před rokem v Americe“.

Po rozloučení se sekvojemi krosíme napříč Kalifornií od hor Sierry Nevady přímo k Pacifiku. Naším cílem je místo zvané Morro Bay.

Přijíždíme už za tmy a marně se snažíme sehnat místo na spaní. Všechny motely jsou obsazené. Odkazují nás na kemp kousek za městem... je obrovský, ale bohužel cedule hlásá „Occupied“. Vzhledem k tomu, že nemáme moc možností, ignorujeme ceduli, procházíme nočním kempem a hledáme plácek. Kemp je našlápnutý, zdá se, že je plných chudších místních, nejspíš i mexičanů, kteří zde v karavanech tráví prázdniny.

Štěstí se na nás usměje a nacházíme jednu volnou „tent site“! Teď řešíme jak zaplatit, na vrátnici už nikdo není. Hledáme po kapsách a přihrádkách auta všechny mince a konečně sesbíráme hromadu čtvrťáků, která dává potřebnou částku. Problém je, že „pozdně noční platba“ má proběhnout v malé obálce vhozené do schránky. Když vycpem obálku mincema, vypadá jako malá cihla a nechce se protlačit otvorem schránky. Je to hodinářská prácička, obálka se nesmí roztrhnout... za pomocí klacíku ji konečně vytvaruju a protlačím dovnitř. Z posledních sil stavíme potmě stan, nafukujem matrace. Když se vydávám setmělým kempem do sprch, ve světle čelovky zasvítí oči a z keře na mě vyběhne jelen. Náročnej den.

Noc je chladná, spíme přímo u oceánu. Když se ráno probouzíme, místní už taky vstávají a něco kuchtí u karavanů.

Celý kemp je pod korunami krásných eukalyptů, které trousí svou kůru všude po zemi. Jdeme se projít k oceánu a pozorujem mořské ptáky, jak loví snídani.

Morro Bay dostalo název podle útesu Morro Rock, který vybíhá do oceánu.

Startujem auto a vyjíždíme na poslední úsek našeho amerického výletu – po pobřeží Pacifiku, slavné silnici Highway #1 zpět do San Francisca.

Stavíme na různých vyhlídkách a kocháme se modrými vodami oceánu, útesy a plážemi. Koukáme na západ a už pomalu přemýšlíme, že někde tím směrem uprostřed oceánu leží náš další cíl – ostrovy Havaje a pak ještě dál Nový Zéland.

Po highway fičí spousta cyklistů, asi je to oblíbená trasa pro silničkáře.

Velkým lákadlem na jednom místě je kolonie „elephant seals“  - česky „rypouš sloní“ J. Na pláži se rozvalují snad stovky macatic, různě se mrskají a nahazují na záda písek.

V tomhle ročním období jsou na pláži hlavně samice, které vypadají dost podobně tuleňům. Mnohem větší samce s klasickou „skobou“ na nose bohužel nevidíme.
Pokračujem dál, silnice se kroutí po útesech, na svazích se ve větru kolíbají zlaté trávy.

Čeká nás poslední noc kempování v Americe a zjišťujem že kempy podél Highway č. 1 jsou pořádně drahé. Nakonec kotvíme u městečka Carmel By The River a za noc ve stanu vysolíme 50 dolarů J. Naposledy stavíme stan a pumpuju triceps a matrace. Kemp je útulný, schoulený v kopcích mezi stromy. Se setměním zoufale hledám mobil ve kterém máme já i Lenča SIMku. Naštěstí je o pár tisicí kilometrů dál Dadyn na facebooku, aby mě prozvonil, díky J.
Další ráno pucujeme naši výbavu, vyklepáváme stan, drhnem kotlíky a plechové hrnky. Posloužila skvěle, ale je moc objemná – na další cestu s nama nepojede a chceme ji narychlo střelit v San Franciscu.

Po Highway číslo 1 pokračujem do Monterrey, pěkného přístavního městečka, kde při příležitosti závěru našeho amerického okruhu dáváme výborný seafood v místní taverně. Když procházíme přístav, slyšíme zběsilé hýkání – na molu probíhají masové orgie elephant sealů.

Po opuštění Monterrey se zatahuje a začíná trochu poprchávat, pokračujem stále po pobřeží dál na sever.

Krátce stavíme v Santa Cruz (hlavně abych napsal smsku Borisovi). Už nestíháme moc zastavovat a fotit, chceme zavčas dorazit do San Francisca, ubytovat se, zlehka vyklidit zaprášeného Chevroleta. Další den nás čeká vracení auta, prodej kempovací výbavy (celkem nás stála asi 160 dolarů a přes craigslist jsme ji nakonec udali za polovinu), sbalení všeho zpátky do krosen před odletem na Havaj. Nicméně o téhle části, nevlídných ulicích San Francisca plných bezďáků a ubytování v odpudivém Budget Inn už jsem psal dřív.

A tak se zdá, že po roce jsem konečně dopsal vše o našem výletu do USA! Trocha shrnutí na úplný závěr...

Za perfektní rady k trase vděčíme panu Hájkovi (http://www.hajektravel.cz/), se kterým jsem dal ještě z ČR skype. Itinerář se zásadními body na trase:

San Francisco -> NP Yosemite -> Tioga Pass -> Mono Lake -> Bodie -> Lone Pine -> NP Death Valley -> Shoshone -> Las Vegas -> Hoover Dam -> Lake Mead -> NP Zion -> NP Bryce Canyon -> Richtown -> NP Capitol Reef -> Moab -> NP Arches -> Dead Horse SP -> NP Canyonlands -> Monument Valley -> Page -> Antelope Canyon -> Horseshoe Bend -> Glen Canyon & Lake Powell -> NP Grand Canyon -> Flagstaff -> Sedona & Redrock ->  Lake Roosevelt -> Apache Trail -> Phoenix -> NP Joshua Tree -> San Diego -> Los Angeles -> NP Sequoia -> NP Kings Canyon -> Morro Bay -> Highway #1 -> Monterrey -> San Francisco.

Když jsem trasu zhruba zmapoval přes mapmyrun, ukázala cca 5800 km, ale tachometr našeho červeného Chevroletu (který mj. byl dost luxusní, takže půjčovna Thrifty dostává doporučení) ukázal v přepočtu z mil najeto 6865 Km – víc jak o 1000 km víc.

(mimochodem jen takový postřeh – taky vám tvar trasy na mapě připomíná mořského ptáka z druhé fotky u tohoto příspěvku? :-)

Příroda USA byla úžasná, rozmanitost krajin na poměrně krátkých vzdálenostech neuvěřitelná. A velká města mají samozřejmě taky něco do sebe. Projeli jsme pouze 4 státy jihozápadu USA.  Mnoho krás v severnějších částech (Chicago, Niagarské vodopády, Yellowstone, Rocky Mountains atd.) jsme si pošetřili na další výlety...