sobota 19. září 2015

Před rokem v Americe #3: Los Angeles a Sekvoje

Už potmě přijíždíme do Los Angeles. Silnice má nejmíň 6 pruhů, křižujem proudy aut dle příkazů GPS. Bez ní bychom byli kompletně ztracení. Ubytování máme přímo v Hollywoodu, opět přes naše oblíbené airbnb.

Parkujem a ověšení krosnama si vyzvedáváme klíče z bezpečnostní schránky u dveří. Týpek jménem Gabriel, u kterého bydlíme, ještě není doma.

Když vcházíme do jeho apartmánu, jsme nadšení. Místo má atmosféru, která se perfektně hodí k mé představě Hollywoodu. Mírně tajemný, mírně kýčovitý, tlumeně nasvícený, s mnoha obrazy Marilyn Monroe po stěnách.

Později přichází Gabriel, zvláštní chlapík, Mexičan, působí trochu osaměle. Vozí lidi místo taxíku přes aplikaci Uber.

Zadní vchod z apartmánu vede na skrytou terasu s lehátky. Kouřím a poslouchám noční šum města. Na LA máme jen 1 den a zítra nás čeká nabitý program.

Po ránu nejprve vyrážíme do ulice, z níž má být nejlepší výhled na kultovní nápis „Hollywood“ v místních kopcích. Procházíme hollywoodským „neighbourhood“ a mám pocit, že to tu působí trochu unaveně. Hollywood prý už dávno není centrem všeho dění jako dřív, filmaři se přesouvají dál mimo město do levnějších lokalit.

My pokračujem na slavný Hollywood Blvd. a s očima přibitýma na chodník sledujeme klasické „hvězdy“ – Arnold Schwarzenegger, Jimmy Hendrix, Ray Charles, Walt Disney.

Když ale zvednem oči ze země a rozhlédneme se kolem, není to žádná sláva.  Lidi a město, alespoň v téhle části, působí vyžile a uměle. Odmítáme dotěrného černocha, co nám nabízí „vyhlídkovou jízdu po Los Angeles a okolí“, ptá se odkud jsme a když říkáme Czech Republic, opovržlivě prohlásí „of course, you are cheap“.

Opouštíme Hollywood a jedem na prohlídku studií Warner Bros. Vstupenka není z nejlevnějších, ale četl jsem, že se vyplatí. Nasedáme na vozík/vláček a projíždíme ateliéry. Průvodce ukazuje, dává výklad, kde se natáčela která scéna a jmenuje spousty filmů a seriálů, které už jsem zapomněl.
Specialitou prohlídky je 75. výročí Batmana, u jehož příležitosti jsou k vidění originální kostýmy použité v jednotlivých filmech a hlavně všechy Batmobily, Batmotorky, Bat-tryskáče a podobně J

Mimo to vám udělají fotku na sedačce z Přátel, nasadí vám na hlavu Moudrý klobouk z Harryho Pottera, šáhnete si na křesla, na kterých seděl Neo s Morfeusem a podobně.

Je to dobrý, člověk se dotkne věcí a spatří místa, který mu do teď přišly naprosto vzdálený a nereálný. Rekvizity a kulisy z „amerických velkofilmů“.

Po prohlídce Warner Bros nasedáme zpět do auta a vyrážíme do kopců, na místo, které si nemůžu odpustit – lynchovský Mulholland Drive. Úzká silnička se kroutí a stoupáme nad město.

Otevírají se skvělé výhledy na Los Angeles i na hollywoodský nápis. Mulholland Drive se rozhodně vyplatí navštívit nejen Lynchovým fanouškům J.

Nám se daří ho projet bez ztráty paměti nebo poruchy osobnosti (snad?) a tak losangeleský den úspěšně zakončujeme v Santa Monice. Dávám večerní koupačku na dlouhé pláži a jdeme ke slavnému molu Santa Monica Pier. Zde mezi kolotoči, obchůdky a restauracemi končí u oceánu slavná Route 66.

Pak už se zmožení a hladoví zařazujem do  kolon aut pomalu se šinoucích zpět do velkoměsta a uleháme pod svůdným pohledem Marilyn v našem pokoji v Hollywoodu.

Suma sumárum - LA na mě nepůsobilo moc přívětivě/hezky, ale rozhodně má svojí zvláštní trochu negativní, trochu záhadnou atmosféru. Vybrali jsme si jen zlomek toho, co z města a okolí vidět a záměrně jsme to ladili „filmově“ – protože to je to, s čím mám hlavně Los Angeles spojené.

Následující ráno se loučíme s Gabrielem, pakujem vše do auta, opouštíme LA a jedem zpět do přírody. Čekají nás závěřečné 2 národní parky – Sequoia a King’s Canyon. Postupně opouštíme vyprahlou část Kalifornie a přijíždíme zpět do lesů na úpatí pohoří Sierra Nevada, rajónu slavného skotského dobrodruha a přírodovědce Johna Muira, který se zasadil za vznik národních parků Yosemite a Sequoia.

Spíme v krasném kempu Potwisha na okraji národního parku. Lesy, ve kterých je kemp usazen, se začínají zbarvovat, přichází podzim.

Rozděláváme táborák, věci ukládáme do „bear lockeru“ – ano zase jsme na území medvědů a vše, co nějak voní musí být uchováno mimo auto a stan ve zvláštní železné skříni. Když se ráno probouzíme a vaříme čaj, přichází do kempu stádo srnek a pasou se mezi stany.

Po pár kilometrech konečně přijíždíme do oblasti „obřích sekvojovců“. Nádherné, obrovské, prastaré stromy se tyčí všude kolem. Zvláštní je jejich kůra – hebká, skoro až měkká na omak.

Některé sekvoje mají hluboké černé „jizvy“ od ohně. Požáry, které se občas lesy šíří, byly původně ochránci přírody potlačovány. Později ale zjistili, že sekvoje oheň (v přiměřené míře) potřebují. Oheň čistí slabší stromy, dělá prostor těm silným a zúrodňuje půdu, aby se mohly uchytit nová sekvojová semínka.

Projíždíme všechny hlavní klasiky – Tunnel Log (kládu kterou projedete autem), Giant Forest s Generálem Shemanem – největším stromem na Zemi (co se objemu dřeva týče).

Když jdeme procházkou zpět od generála, poštěstí se nám konečně i to, co se nepodařilo v Yosemitech – medvědi ve volné přírodě! Kousek od cesty pozorujem jak si hrají 2 medvíďata a velká medvědice. Je tu hodně lidí, tak strach nemáme, potkat je ale takhle někde na osamělým treku bych nechtěl  :-).

Pokračujem po General’s Highway, která spojuje generála Shermana v NP Sequoia s generálem Grantem (druhý objemově největší strom na světě) v národním parku King’s Canyon.

Sekvoje pro nás byly zajížďka – z pacifického pobřeží jsme odbočili zpět do vnitrozemí. Ale rozhodně se vyplatila... jsou jedním z nejpůsobivějších národních parků a skvěle doplnili neuvěřitelně pestrou mozaiku přírody, co jsme v USA během 5ti týdnů viděli.

Po rychlém setkání s generálem Grantem se loučíme s národními parky USA a směřujem zpět k oceánu. Naší závěrečnou etapu v USA chceme zakončit jízdou po Highway č. 1 po pobřeží Pacifiku... a po ní dojet zpět do San Francisca.