čtvrtek 8. ledna 2015

Městečko Page v Arizoně

Page v Arizoně bylo pro mne jedním z nejhezčích a nejpohodovějších míst v USA. Jednak je v těsné blízkosti několika nádherných přírodních atrakcí a druhak je tam perfektní kemp. Líbilo se nám tam tolik, že jsme v Page strávili 3 noci. Hlavní nápovědou, že se blížíte do Page jsou 3 komíny čadící uprostřed arizonské krajiny.

Po troše hledání nacházíme Lake Powell Campground. Za 19 dolarů za site (plac pro stan s parkováním) dostanete příjemné místo s grilem a stromem = stínem. Krom toho zdarma chladný bazén, horkou vířivku, laundry na vyprání přímo v kempu, kafe na recepci zdarma, zásuvku přímo u stanu, teplou sprchu – prostě krása.

První ráno vyrážíme do Antelope Canyonu. Stejně jako Monument Valley tenhle kousek přírody spadá pod správu Navahů a musíte zaplatit za prohlídku. Navíc k němu nedojedete autem – součástí prohlídky je offroad jízda na korbě dodávky, na níž vás doveze ke kaňonu pravý navažský průvodce.  Na recepci kempu nám říkají, že přes ně už prohlídku koupit nemůžem – mají plno. Ale prý máme zkusit jet v 7 ráno před vstupní bránu, zařadit se do fronty a třeba nás indiáni vezmou na milost.
OK – vyrážíme za svítání, komíny dýmají v ranních červáncích. Před bránou nikdo není… a taky dlouho nebude. Příjíždí jen jakási indiánská babka, která na nás kouká jak na blázny a pořád opakuje, že otvírají až v 8.
Ukazuje se, že zakopaný pes je v tom, že jsme si neposunuli v Arizoně hodiny. Takže kaňon otvírá v 8, bylo nám řečeno, ať dojedem na 7… a my před branou stáli už v 6. Na druhou stranu - jsme první… J Po 2 hodinách čekání si objednáváme prohlídku na ten samý den odpoledne. Poté se jedeme dospat J

Odpoledne absolvujem písečné rally a přijíždíme k ústí Antilopího kaňonu – je to hluboký úzký zářez v červeném pískovci. Vyhloubila ho voda, která prý pravidelně zaplavuje kaňon. Ve chvíli když jsme tam my se ale kaňonem valí pouze nepřetržitý proud lidí – tam a zpět.

Antilopí kaňon je obzvlášť fotogenický – světlo proniká do hlubokého zářezu a zbarvuje stěny různými odstíny oranžové, červené, hnědé. Vy stojíte na dně a fotíte jednu fotku za druhou J. Indiánští průvodci to ještě přiživují – támhle vidíte tvar medvěda, támhle si stoupněte do stínu, namiřte foťák pod určitým úhlem a na fotce bude srdce... J

Kdo si hodně připlatí, může do kaňonu v určitou denní dobu, kdy je možné spatřit tzv. „sun beams“ kužely světla dopadající přímo na dno. I bez nich ale rozhodně stojí Antelope Canyon za návštěvu.

Co by červeným kamenem od kaňonu dohodil leží další skvost – obří zákruta ve tvaru dokonalé podkovy na řece Colorado – Horseshoe Bend. Vede k ní krátká ale dobře vypointovaná procházka. Horseshoe Bend znáte z fotek, jste zvědaví, jak bude vypadat naživo. A do poslední chvíle vidíte úplnej prd. Pak dojdete na kraj srázu a v jednom okamžiku se objeví podkova v celé kráse.

V Page nám taky zbývá dostatek času na relax a další plánování cesty. Střídám studený oldschoolový bazén s horkou oldschoolovou vířivkou. Večer pod stanem rozkoukáváme Twin Peaks (a dokoukáváme ho o pár měsíců později, tady v Haastu na Novém Zélandu). Podobně jako Twin Peaks načínám v Page a dokončuju v Haastu zelený (lehce, ale skutečně jen lehce mátový) Marlbora. Spotřeba alkoholu a tabáku mi na cestě značně klesla, nicméně u táboráku k pivu je občas třeba něco pokuřovat (doutníky z newyorského Nat Sherman’s tou dobou již vzaly dávno za své) a nevyzkoušet americký Marlboro v Arizoně by byla neopatrnost J.

Přes nebývale stabilní kempovou WiFi také bookujem airbnb ubytování v Los Angeles a San Diegu. Tím se nám ukotvuje poslední část našeho okruhu po USA. Obecně při plánování trasy po USA jsme se snažili skloubit několik věcí – vidět toho hodně, nespěchat a užívat si svobodu. S tím posledním se trochu tluče další faktor – neutratit majlant za ubytování. Ve velkých městech je prostě mít potřeba ubytování zařízené pár týdnů předem, jinak se to hodně prodraží. O tom jsme se přesvědčili v New Yorku, když jsme zoufale hledali útočiště na vyspání po první noci v Brooklynu – našli jsme skvělé, ale docela drahé.

Myslím, že ve výsledku se nám trasa i pocit svobody a nespěchání hodně vydařily. Měl jsem udělaný bodový seznam míst, které bych rád viděl, a posloupnost v jakém pořadí je logicky projet - itinerář. S tím mi hodně pomohl pan Hájek – zkušený průvodce po USA, kontakt od mistra Šulera. Spojil jsem se s ním po Skype ještě z ČR – zrovna byl v Las Vegas J.

Neměl jsem ale rozplánované kdy kde jaký den budem – tedy harmonogram. To jsme nechtěli. Takže jsme prostě jeli a přesouvali se podle toho, jak se nám kde líbilo – měli jsme 5 týdnů, což je slušná doba. Někde jsme zůstali déle, některé místa (např. Dead Horse Point) jsme ani neměli v plánu původně navštívit. A pokud bychom něco k závěru nestíhali, tak to prostě vypustíme.

S nutností zarezervovat zavčas ubytování v San Diegu, Los Angeles a San Franciscu jsme museli poslední část výletu náplanovat trochu přesněji – udělali jsme „plánování od konce“ – před finální milník „odlet ze San Francisca“ jsme vložili několik dalších dle zabookovaného ubytování a bodů na trase a poslední týden jsme pak už měli docela nalinkovaný. Bylo jasné, kdy musíme dorazit zpátky do Kalifornie na pobřeží Pacifiku a byl víceméně jasný i následující program až do odletu na Havaj. Vše předtím se ale podařilo s pocitem „dneska vyjedem, dojedem kam budem chtít a strávíme tam tak dlouho, jak se nám bude líbit“.

Pro kvalitní „on the road“ atmosféru byla samozřejmě taky potřeba správná music. Přehrávali jsme hudbu z mé mp3 (opět nemohu nezmínit Hradcův vymazlený SchmutzMix)– náš Chevrolet měl super autorádio s USB  vstupem.

A taky jsme si oblíbili americké XM stanice. Narozdíl od pásma FM, jak ho známe u nás, už na XM neladíte žádnou frekvenci, na rádiu vybíráte přímo z dlouhého seznamu stanic, většinou věnovaných nějakému žánru… něco jako sky.fm přímo v autě J. Dle nálady posloucháme jazzovou improvizaci na „Jam On“, pořádnou elektronickou smažbu na „Utopia“ nebo rockové legendy na „Classic Vinyl“.

Další den v Page věnujeme monstrózní Glen Canyon Dam a jezeru Lake Powell. Glen Canyon je další obrovská přehrada a vodní elektrárna na řece Colorado. Zážitek je jenom se po přehradě projít nebo projet, ale pěkný je i prosklený informační centrum na konci hráze. Jsou od tam dobrý výhledy a dozvíte se, jak je celej systém přehrad na Coloradu promakanej a kolik úsilí muselo stát něco takovýho vybudovat.

Jezero Lake Powell za přehradou je nádherný – na několika místech se koupem, voda je průzračná a příjemně teplá. Projíždíme vyhlídky a hledíme na vodní plochu s mnoha loďkama, oranžové útesy, vzdálené komíny u Page i kolos Glen Canyon.

Jak jsem napsal na začátku – Page se stalo jedním z mých nejoblíbenějších míst naší jihozápadní trasy a kdo bude někdy v Arizoně, ten nesmí Page vynechat. Z Page pokračujeme na další velkou americkou klasiku – Grand Canyon. O tom zas někdy příště, následující příspěvek nejspíš věnuju něčemu aktuálnímu. Tudíž spíš než Grand Canyon čekejte fotky smažených vajec a čestvě upečených „cheese scones“ J.