pátek 6. listopadu 2015

Catlins - jih Jižního Ostrova

V Aucklandu je parádní letní den. Lyall se již definitivně přestěhoval na svoji loď a my máme 2 nové spolubydlící. Vypadají na pohodu. Američanka Katie z Atlanty a kiwi Luke. Luke vede stavbu tunelů, potápí se a loví. Máme plný mrazák jelena.

Před pár dny tu byl Guy Fawkes Day – stejně jako britové pálí novozélanďani ohňostroje na počest neúspěšného pokusu vyhodit do povětří parlament v roce 1605. Tak jsme otevřeli Lyallovo „homebrew“ pivko, brambůrky a všichni společně sledovali ohňostroj z terasy od Luka.
Toť krátké shrnutí aktuálního stavu, v tomto a dalších příspěvcích bych se chtěl vypořádat s nepopsanou částí našeho březnového putování po Jižním ostrově - poté co jsme odeslali domů rodiče. Naposledy jsme skončil v Dunedinu a krásném poloostrově Otagu, ten dnešní bude o nejjižnější a nejatmosféričtější oblasti Jižního Ostrova – divokém Catlins...

Po odjezdu z Dunedinu směřujem po pobřeží na jih. V sámošce New World (mj. patří pod Foodstuffs, pro který teď dělám J) nakupujem hotovky na oběd – grilované a kuře a sushi. Stavíme u místa zvaného Kaka Point, obědváme a koukáme na divoký oceán. Fouká studený vítr.

Naším prvním cílem v Catlins je výběžek Nugget Point, o kterém básnila cestovatelka Lena z Německa. Po stezce nad modrým oceánem s divokými útesy směřujem na vrcholek s majákem.

Odtud se otvírá pohled na nekonečnou vodu a rozeseté „nugety“ – útesy na kterých se vyhřívají tuleni. Úžasný místo, na kterým má člověk pocit, že je skutečně na konci světa.

Když se vracíme k autu, odbočujem k plážičce – zátoce Roaring Bay. Cesta vede na pozorovatelnu nad pláži, ze které je možné v tichosti sledovat tučňáky. Čekáme nějakou dobu, ale nic... asi je na ně moc brzo a ještě plavou v oceánu.

Pokračujem dál, máme vyhlídnutý kemp v Surat Bay. Útulný kemp s kuchyní a vším potřebným, stranou kus od hlavní cesty, přímo o moře. Vyrážíme po osamocené dlouhé písečné pláži. Fičí ledový vítr a mete písek těsně nad zemí.

Zachumlaní do outdoorové výbavy, čepice a rukavic pochodujem dál a dál, chceme totiž vidět vzácné „sea lions“ – lvouny, kteří tu mají žít. Konečně se poštěstí a přicházíme k jednomu mackovi, co na pláži odpočívá. Asi se mu nezamlouváme, protože se zvedá a na svých „ploutvonohách“ kráčí do vody.

Plní zážitků vaříme večeři v kempu a zabalení do spacáků usínáme v našem vanu. Auto má velkou výhodu oproti stanu, že je v něm teplo.

Následující den máme pořádně nabitý. Pokračujem po tzv. Southern Scenic Route, která se táhne od Dunedinu přes Catlins až do Queenstownu.

Krátce stavíme v městečku Owaka, kde si berem na informacích mapku oblasti a necháváme doporučit místa. První zastávka je krátký výšlap k tzv. Jack’s Blowhole – parkujem v malé vesničce Jack’s Bay na pobřeží. U domku se místo psa na trávníku povaluje samice lvouna J.

Po zelených kopcích přicházíme k obří propadlině, ve které buší vlny oceánu – blowhole – místo vzdálené 200 metrů od pobřeží. Moře si se vyhloubilo cestu do vnitrozemí a země se propadla.

Naše auto dostává zabrat – Catlins to jsou převážně štěrkové/kamenité cesty a postel vzadu rumpluje jak vzteklá. Poté co jsme na výletě s rodiči odrovnali tlumiče se snažíme být s autem trochu opatrnější J.

Po Jack’s Blowhole následuje v lese ukrytá kaskáda vodopádů Parukanui Falls a konečně i Cathedral Cave – obří mořská jeskyně, ke které se dojít pouze za odlivu.

Celý den se potkáváme na různých zastávkách s jedním párem. Doporučují nám, že bychom neměli minout místo zvané Lost Gypsy. Má to být kavárna s podivnýma vynálezama a vychytávkama... bohužel den už je tolik nabitý, že Gypsyho nestíháme J.

K večeru přijíždíme na klasické místo v Catlins – kemp Curio Bay. Kemp je jednoduchý vybavením, ale unikátní svojí polohou.

Parkujem dodávku mezi obříma trávama – rákosím. Když popojdem kempem na jednu stranu otvírá se výhled na krásnou pláž Porpoise Bay, kde trénují surfaři a hlavně v oceánu skáčou Hector Dolphins. Když se popojde na druhou stranu, dojde se ke skalnaté plošině omývané mořem, ze které trčí zvláštní výčnělky. Jedná se o 180 000 000 let starý zkamenělý les. V moři kolem se vlní podivné masivní zelené chaluhy.

Ke zkamenělému lesu se vydáváme ještě podruhé se západem slunce... a konečně se nám podaří to, o co jsme se už několikrát marně snažili... vidět zblízka tučňáka.
U zkamenělého lesa už je spousta lidí. Chvíli čekáme a se setměním se z moře vynořuje malá postavička. Je to perfektní představení, všichni jsou úplně ticho, blesky vypnuté, aby se yellow eyed penguin nevyplašil. Tučňák na pozadí divokého moře vypadá roztomile a melancholicky. Srandovně přešlapuje, jakoby trochu ztracený. Semtam snožmo poskočí ze šutru na šutr. Občas se zastaví a zaskřehotá...

V noci ještě příroda dává přídavek k celodennímu představení. Je úplně jasná a bezměsíčná noc. Sedím na kempovacím křesílku před autem, pojídám buráky a pozoruju neskutečně jasnou hvězdnou oblohu, paráda J.

Ráno se pořádně dospáváme a užíváme si snídani venku.

Je krásně, kupuju si v kempu kafe, ještě chvíli pozorujem delfíny v Porpoise Bay a vyrážíme dál. Dnes máme namířeno na nejjižnější místo Jižního ostrova – tzv. Slope Point. Kolem kamenité silnice je všude spousta ovcí na zelených pastvinách. Fučí pořádně studený vítr a když přicházíme na Slope Point, děláme nezbytné foto u šipek ukazující k Antarktidě.

Jižněji už leží jen Stewart Island, subantarktické ostrovy a Antarktida.

V malém městečku Tokanui si dáváme k obědu pořádný Seafood Basket v opuštěné taverně. Na stěně mají dost vtipnou fotku místního rugbyového týmu. Pak už opouštíme nádherné divoké Catlins a frčíme do nehostinného Invercargillu – největšího města regionu Southland.